duminică, 7 septembrie 2014

Managementul costurilor



In conditiile unei concurente acerbe este crucial pentru o companie sa se adapteze schimbarilor pe termen lung. In esenta, controlul cheltuielilor reprezinta adaptabilitatea companiilor si o cale de a-si imbunatati profitabilitatea cu mai putine cheltuieli.

Devine imperativ sa ai un control asupra cheltuielilor cand te aventurezi pe piata. Din ce in ce mai des devine o responsabilitate a fiecarui individ din companie, cele trei aspecte majore de care ar trebui tinut cont sunt: aflarea centrelor de cost si variatiile lor; identificarea cauzelor pentru care costurile sunt mai mari decat cele ale concurentei; gasirea metodelor prin care cheltuielile sa fie diminuate si aliniate la nivelul concurentei sau chiar unul mai scazut.

Exista cativa pasi de urmat pentru a identifica si corecta costurile si pentru cresterea profitabilitatii companiei.

Toti acesti pasi trebuiesc parcursi si de asemenea trebuie sa existe o politica si o strategie puternica a companiei pentru ca aceasta sa poata rezista pe piata.

Stabilirea standardelor este un prim pas de urmat. Obiectivele si targetele propuse trebuiesc atinse in limita
de timp propusa. Stabilirea obiectivelor la nivel de planificare sunt o linie de referinta pentru performanta companiei. Standardele nu ar trebui stabilite nici foarte ridicate, imposibil de atins. Luarea deciziilor are un rol la fel de important, care influenteaza indeplinirea obiectivelor pe termen lung.

Analiza si compararea costurilor este un alt pas important. Trebuie intocmit un raport complet si detaliat al costurilor si cheltuielilor efectuate de companie, repartizate pe centre de cost - subunitati ale diverselor departamente dintr-o companie precum productie, administratie, vanzari, distributie etc. Dupa determinarea costurilor realizate de fiecare departament se face o comparatie cu cele ale concurentei, obiectivul principal fiind diminuarea lor pentru maximizarea profitului. Diferentele rezultate intre costurile propriei companii si cele ale concurentei sunt cunoscute si sub numele de variatii de cost.

Dupa ce sunt deslusite diferentele de cost este crucial a avea o evidenta a intergului proces parcurs de companie. Printr-o buna monitorizare a costului pe fiecare departament se poate vedea cu usurinta asupra caror zone trebuie actionat cu prioritate. Monitorizarea intregului proces duce la o utilizare mai eficienta a resurselor, analizele SWOT (strenghts, weaknesses, opportunities, threats) pot fi si ele de un real ajutor.

Odata identificate problemele, trebuiesc luate masurile corective si implementate in proces, trebuiesc stabilite targete anuale de cost bazate pe rezultatele curente ale competitorilor si atingerea lor pe cat posibil. Tinand cont de elementele costului (parte materiala, munca si cheltuielile efective), optimizarea terbuie facuta in asa fel incat rezultatele pe termen lung se faca simtite, pentru ca mentinerea pe piata a companiei sa poata fi posibila.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.