Infatisarea unui drum bun este data de catre calitatea
materialului din care este construit acesta, dar si de catre marginile si
delimitarile care ii sunt specifice si care transforma orice drum intr-o
adevarata cale de acces atat pentru autovehicule, cat si pentru pietoni si
biciclisti. De obicei, intalnim termenul de ‘bordura’ atunci cand vorbim despre
sosele, drumuri si autostrazi; locul in care drumul destinat circulatiei
autovehiculelor se intalneste cu trotuarul sau banda de acces pentru circulatia
biciclistilor.
Chiar daca bordurile de toate felurile au fost utilizate
inca din vechi timpuri, constructia si uzul acestora a inceput prin secolul 18,
ca o parte din infrumusetarea si delimitarea drumurilor si strazilor care au
fost incepute in acea perioada. Bordurile pot indeplini o serie mai mare de
functii specifice. Acestea separa drumul principal de circulatie rutiera, de trotuar
si impiedica de asemenea soferii sa parcheze la voia intamplarii pe pajisti si
peluze si pe marginile drumului nedestinate pentru asa ceva.
De asemenea, bordurile asigura suport structural pentru
marginile pavajelor. Aceste structuri
pot fi utilizate pentru a drena scurgerile de apa de ploaie sau apa din
urma dezgheturilor pana la canalele de scurgere din pavaj. De asemenea, acestea
pot constitui si chiar ofera un aspect estetic strazilor si zonelor de
circulatie rutiera si pietonala, insa si in curtile sau gradinile oamenilor,
pentru ca ofera un aspect formal si finisat.
De vreme ce bordurile sunt adaugate la costurile construirii
unui drum, acestea sunt de obicei delimitate la zonele urbane si suburban si
sunt mai rareori intalnite in zonele rurale, cu exceptia acelor zone in care sunt
necesare(cum ar fi delimitarea marginilor muntoase si canalelor de scurgere). Bordurile
nu sunt in mod universal utilizate, oricum, chiar si in zonele urbane.
In mediile de circulatie cu viteza redusa, bordurile sunt
eficiente pentru directionarea traficului
autovehiculelor. Pe drumurile cu activitate auto intense(cum ar fi
autostrazile), bordurile nu ar trebui utilizate deoarece pot destabiliza
vehiculele care le pot lovi. Un autovehicul care circula cu o viteza foarte
mare si care se intampla sa loveasca o bordura isi poate schimba directia si se
poate invarti in alta directie decat cea corecta, in loc sa fie directionat tot
inainte pe drum si se pot produce chiar si accidente.
Acesta este si motivul pentru care aceste structuri ce tin
de infrastructura nu sunt intalnite in zonele rurale, in zonele cu viteza mare
de circulatie. Exista o serie de tipuri de borduri, categorizate dupa forma,
greutate, inaltime si material din care sunt create. Majoritatea
bordurilor sunt construite separat de
pavaj, iar canalul de scurgere este format
de catre nodul dintre canalul de scurgere si bordura in sine.
Bordurile au o fatada verticala sau aproape verticala,
numite de asemenea borduri de tip bariera, de trecut sau ne netrecut. Bordurile
cu o fatada de tip vertical sunt utilizate pentru a descuraja soferii de
autovehicule sa depaseasca marginile drumului de circulat. Tipul patrat de
bordura este folosit cu preponderenta in orase si municipii, pentru ca este
foarte bine de utilizat pentru trotuarele de circulatie pentru pietoni.
Tipul inclinat de bordura permite autovehiculelor sa
traverseze la o viteza mica. Bordurile de tip rotund sunt cele mai des
utilizate pe sosele si continua a fi utilizate si in zonele rezidentiale din
orase unde se intalnesc o multime de strazi si unde trotuarele delimiteaza
zonele verzi din apropierea locuintelor.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.